Sign in {{notSeenActivitiesCount}}
ENGLISH
SPRÅK / LANGUAGE:
Confirmation
You have to be at least 25 years old to visit this website.

Dugges sucéeöl blir folköl

Published 2019-03-06
Updated 2019-03-06

/system/uploads/storage/article_image/asset/219/dugges_folk_l_x3.pngNu blir tre av Dugges storsäljande starkölsfavoriter folköl. På Brill & Co är vi stormförtjusta i den våg av bra folköl som vi ser i Sverige just nu och vi passade på att fråga Tomas Halberstad på Dugges om vad han tror ligger bakom det ökade intresset.

Varför tror du intresset för folköl har ökat de senaste åren?

Jag tror att det är ölkonsumentens önskan att köpa öl på ett mer kontinentalt eller internationellt sätt som mer spelat in i framväxten av bottle shops och dedikerade folkölsbarer. Vi tycker ju hursomhelst att intresset folk har för dessa öl är jättekul! 

Hur landade Dugges i just dessa tre folköl?

På lite olika sätt. Vi hade tidigare en folköl som hette Tropic Folk. Den ville vi knyta an till och samtidigt förnya. Så då landade vi i Little Tropic, ett mindre syskon till Tropic Thunder. På det temat spann vi vidare. En folköls-IPA kände vi att vi ville göra, mycket för att vi inte gjort det innan. Och, en minivariant av vår FRESH var givet att försöka oss på. Så, Mini Fresh kom till. Flower Power Folk är ju en folkölsvariant av Flower Power Sour som vi gjort tillsammans med Ölgäris. Så här i efterhand, och även om Flower Power Sour blev mycket bra, så kanske vi skulle gjort den ölen som folköl från början. För, folkölsvarianten är magisk! Kombinationen fläder, ros och citron i en syrlig öl är som gjord för en folköl! 

Premiär den 29 mars

Tillsammans med GBG Beer Week och Ölgäris tar Dugges Bryggeri tåget upp till fölkölsbaren Folk & Friends Hornstull i Stockholm för att, i huvudstaden, sparka igång Göteborgs ölvecka med dessa tre folkölspremiärer och en inkluderande smygpremiär!

Till eventet: GBG Beer Week 2019 - Stockholm Smygpremiär!