Ny serie med 3D-etiketter från Ten Hands
Publicerat: 2025-01-14
Ni vet sådana där pappersglasögon med röd och blå plastfilm man kunde få med i tidningar eller böcker förr, för att titta på anaglyfiska bilder? Med den nostalgin i åtanke har Karlstadbryggeriet Ten Hands tagit fram en första öl i en planerad serie vars etiketter ska ge en 3D-effekt.
Bakom idén står bryggeriets egen Robert Hedell, som beskriver det som något som "bara slog honom", utan någon egentlig anledning.
- Vår etikettdesigner Violetta fattade inte alls vad jag försökte beskriva först, så jag fick jaga rätt på lite exempel, berättar han. När Violetta väl förstod vad Robert var ute efter, blev hon genast engagerad – så pass att hon snart beställde sig ett par glasögon och satte sig ner för att börja skissa på den första designen.
Celestial Cycle 3D är den första ölen i en planerad serie där alla kommer att ha en 3D-design på etiketterna, av gammal hederlig röd/blå typ. Tekniken som används bygger på principen bakom anaglyfiska bilder – en metod som skapades redan på 1800-talet för att skapa en illusion av djup.
Tekniken innebär att man använder två överlappande bilder, en i rött och en i blått, vilket gör att åskådaren ser en viss sak genom att titta genom den röda linsen och en annan när man tittar genom den blå. Tittar man med båda linserna samtidigt skapas en 3D-effekt.
Så leta fram dina gamla 3D-glasögon* eller skaffa ett nytt, charmigt retropar – och gör dig redo att upptäcka Celestial Cycle 3D och alla kommande öl med anaglyfiska etiketter!
*Brill bjuder på 3 par 3D-glasögon per kolli till våra restaurangkunder. Kontakta din säljare för mer info.